aktuelt
Nå er den nye lekeplassen åpnet
Ordfører Håkon Lykkebø Strand åpnet tirsdag den nye lekeplassen i Skarbøvika, som skal bli en inkluderende møteplass for barn og familier.
Osane lekeplass i Skarbøvika er nå offisielt åpnet. Tirsdag ble snoren klippet av ordfører Håkon Lykkebø Strand, med hjelp fra barn i Skarbøvika barnehage.
— Verdens beste lekeplass
Den nye lekeplassen er utviklet som en møteplass for lek, aktivitet og fellesskap i nærmiljøet, og har blant annet leketårn, karusell, dissestativ, sklier, bordtennisbord og flere naturbaserte lekeelementer.
– Dagen før åpningen var Nordlandia barnehage på besøk og fikk prøve lekeplassen. Da sa barna at dette var verdens beste lekeplass. Det tar vi som et veldig godt tegn, sa prosjektleder Linda Fiskerstrand Sperre-Wollstad under åpningen.
Mer enn boliger, veier og kommunale tjenester
Kommunen har lagt vekt på universell utforming, og flere av lekeapparatene er tilrettelagt slik at flest mulig barn skal kunne delta i leken.
Ordføreren trakk frem betydningen av møteplasser i lokalsamfunnet.
– Et nærmiljø er mer enn boliger, veier og kommunale tjenester. Det er også stedene der mennesker møtes, der barn møter venner, foreldre slår av en prat, og besteforeldre kan være sammen med barnebarna, sa Strand.
Selv om lekeplassen nå er tatt i bruk, gjenstår det fortsatt noe arbeid. Blant annet skal ny bro, møblering, belysning og en gapahuk på plass i området.
Ifølge kommunen er målet at Osane lekeplass skal bli en aktiv og inkluderende møteplass for barn, familier og nærmiljøet i årene som kommer.