aktuelt

Lene Trude Solheim, regiondirektør i NHO Møre og Romsdal.

NHO vil kutte skattene for eiere

NHO Møre og Romsdal ber Stortinget redusere eierbeskatningen og fjerne formuesskatten for å styrke investeringer og konkurransekraft.

Publisert

Skattekommisjonen har lagt frem sin rapport om et mer konkurransedyktig skattenivå for norsk næringsliv.

NHO Møre og Romsdal mener rapporten er et viktig utgangspunkt, men at det fortsatt må tydeligere grep til for å styrke norsk eierskap, investeringsevne og konkurransekraft.

— Eierbeskatningen i Norge er altfor høy, det er positivt at flertallet i skattekommisjonen mener at skattene for private eiere skal ned. NHO mener at formuesskatten må fjernes helt, utbytteskatten må reduseres betydelig og exit-skatten må endres slik at skattesystemet ikke lenger blir en investeringsbrems, sier regiondirektør Lene Trude Solheim.

Hun understreker at arbeidet nå går inn i en ny fase:

— Det er nå arbeidet med skatteforliket virkelig begynner i Stortinget. Partiene må stå opp for næringslivet. Vi trenger mer forutsigbarhet og et forlik med løsninger som kan stå seg over tid.

Dette er NHO:

NHO er en arbeidsgiverorganisasjon med om lag 2000 medlemsbedrifter som organiserer over 35.000 medarbeidere i Møre og Romsdal. Møre og Romsdal er en av Norges mest eksportrettede regioner.

Dominerende næringer er maritim/marine næringer, møbel, petroleum og reiseliv. Videre er konsulent, finans og sørvisnæringen, samt aktører innen helse og velferdstjenester voksende næringer.

Kapitalen velger Sverige og Sverige velger Norge

Sverige fjernet formuesskatten for mange år siden og har over tid bygget sterke miljøer for privat eierskap, venturekapital og vekstbedrifter. I dag ser vi at svenske investorer i økende grad investerer i og kjøper norske selskap. Det er ikke tilfeldig.

— Ingen av våre nordiske andre naboland har formuesskatt. Danmark vurderte nylig å gjeninnføre formuesskatten, men la bort forslaget på grunn av uheldige effektene av skatten, sier Solheim og fortsetter:

— Kapital og kompetanse søker seg dit rammevilkårene er best. Bedriftene i Møre og Romsdal lever av å konkurrere internasjonalt hver eneste dag. Da må også skattesystemet gjøre det attraktivt for investeringer, eierskap og vekst. Vi trenger rammevilkår som bygger konkurransekraft og ikke svekker den. Slik det er nå sender vi kapital, kompetanse og arbeidsplasser til andre land, sier Solheim.

Verdiskaping må stå i sentrum

NHO Møre og Romsdal mener skattedebatten må handle mer om hvordan vi skaper verdier, og før vi diskuterer hvordan vi fordeler.

– Verdiskaping og produktivitetsvekst er grunnlaget for velferden. Skal vi opprettholde velferdsstaten og lykkes med omstillingen må skattesystemet stimulere til investeringer, innovasjon og flere lønnsomme arbeidsplasser. Det er verdiskapingen som finansierer velferden, sier Solheim.

Hun peker særlig på formuesskatten som utfordrende for et fylke med mange familieeide bedrifter innen industri, maritim næring og sjømat. Videre må utbytteskatten ned til et nivå som er konkurransedyktig.

– Når eiere må betale skatt på verdier som er bundet i bedriften, svekkers mulighetene til å reinvestere midler i egen virksomhet.

NHO Møre og Romsdal støtter samtidig forslag som kan bidra til høyere sysselsetting og sterkere arbeidslinje.

– Lavere skatt på arbeid kan gjøre det mer attraktivt å stå i jobb og bidra til at flere kommer inn i arbeidslivet. Det er viktig både for næringslivet og for finansieringen av framtidens velferdssamfunn, sier Solheim.


Powered by Labrador CMS