livsstil
Forlater baby for å ro i seks uker
Martin Helseth (31) er nybakt pappa. Straks reiser han fra sønnen Storm for å ro hele Norskekysten. Den olympiske roeren vil rette søkelys mot en renere natur.
VM har fått hele Norge til å ro. Men få vil ro så langt som Martin Helseth.
— Timingen kunne vært bedre, innrømmer Martin Helseth.
Han kikker ned på sønnen Storm, som akkurat har sovnet i pappas fang like ved hjemmet på Valderøya.
— Vi skal ro i seks uker. Om det blir en dag lengre hopper jeg av, sier Helseth og kikker bort på samboeren Monika Overdevest.
For flere år siden ble han spurt om å være med på prosjektet, der fire mann skal ro hele Norskekysten.
— Planlegging av roturen fra Kirkenes til Svenskegrensa startet lenge før vi planla Storm, sier Helseth med et skeivt smil.
Om han hadde visst at han skulle bli far, hadde han kanskje ikke blitt med på prosjektet.
— Å dra fra Storm og Monika gjør hele prosjektet ekstra krevende, fastslår Helseth.
3000 kilometer
Turen starter fra Kirkenes 10. juli. Da skal fire menn i en båt starte et rutinebasert liv med to timers roing og to timers hvile, kontinuerlig hele døgnet.
— Det blir en døgnrytme som ligner det man kan ha som småbarnsforeldre, ler Helseth.
De fire skal ro en havroingsbåt, som tidligere har kryssa Atlanterhavet.
— På denne turen ror vi relativt nært land hele tiden. Det betyr at vi må følge mer med på navigasjonen. Målet er å ro 75 kilometer per dag, forteller Helseth.
De har beregnet seks uker på turen fra Kirkenes til Oslo.
— Vi må ha rask progresjon for å rekke det på den tiden, sier Helseth.
Fokus på marin forsøpling
Den norsk-britiske ekspedisjonen har fått navnet The Nordic Endeavour. Formålet med turen å sette søkelys på marin forsøpling og marine økosystem.
— Det blir ikke kontinuerlig roing, men en god del stopp underveis, forteller Helseth.
Grunnet hjemmesituasjonen har han ikke vært like delaktig i planlegging som de andre.
— Til gjengjeld er jeg den eneste som snakker norsk og har mange gode kontakter langs ruta.
Det er avtalt ryddeaksjoner med grupper langs kysten.
— Vi håper å få til bra mediedekning. Tanken er å skape blest om hvordan vi kan hjelpe naturen, forteller Helseth.
— Vi skal også besøke folk som driver med spennende initiativ, og blant annet se på kråkebollerestaurering i Nord-Norge.
Reparere natur
Metoder for restaurering av havbunnen og revegetering av tareskog har fått økt oppmerksomhet. Som fridykker er Helseth en ivrig bidragsyter.
— Jeg har jobbet med ulike marine restaureringstiltak de siste årene som leder av Marea, og nå sammen med Marinreparatørene. Her jobber vi med taredyrking, etablering av kunstige rev, blåskjell og tunikater som naturbaserte løsninger for bedre vannkvalitet og habitatforhold for dyrelivet i fjorden.
Helset har levd et liv som aktiv idrettsutøver i mange år.
— Når jeg la opp roinga i fjor, måtte jeg finne en ny retning. Dermed fant jeg ut at jeg ville satse på marin forsøpling.
Helset startet firmaet Rewild Norge AS og fikk støtte fra Sparebanken Møre.
— Målet er å rydde mest mulig, både over og under vann. Jeg vil ha med ungdom som ønsker å gjøre noe praktisk og bidra til en renere natur i samme slengen, forteller Helseth.
Krevende tur
Arbeidet med opprydding og natur-restaurering har kommet langt i enkelte andre europeisk land, og interessen er stor. Dermed er det også et multinasjonalt crew som deltar på roturen langs Norskekysten. Initiativtaker er Glyn Sadler fra England.
— Sadler har skaffet båten og har mest erfaring med ekspedisjonsroing. Men det er nok jeg som har rodd lengst i mil, smiler Helseth, som har konkurrert i roing i mange år.
— Kroppen min er godt egna for aktiviteten, men det er mye slitasje på en slik tur. Det blir nok gnagsår både på hender og rumpe. Men søvn blir mest krevende, tror Helseth.
Med på turen er også arbeidsdykkeren Josh Halley fra Shetland og Anders Thormann Jensen, en danske bosatt i Skien.
— Vi har hatt en125 kilometer lang testtur Oslo-Horten tur/retur. Ellers har vi ikke vært så mye sammen. Men vi blir nok godt kjent i løpet av de seks ukene som kommer, ler Helseth.
Ror for Plastfritt hav
For å finansiere turen, har gruppen allerede fått flere sponsorer.
— Pengene vi har samlet inn før turen, går til utstyr og alt vi trenger. Nå er vi så godt som fullfinansiert. Alt vi samler inn underveis, skal gå til veldedige formål.
Halvparten av pengene som blir samlet inn underveis går til britisk luftambulanse, etter ønske fra de to britene i crewet. Den andre halvparten går til Plastfritt hav. Dette til tross for at Helseth akkurat har startet opp bedriften Rewild.
— Det ville blitt litt feil å drive veldedighet til lønn i egen bedrift, sier Helseth med et smil.
Han har kjent Plastfritt hav og leder Bente Fiskarstrand i mange år.
— Plastfritt hav har vært bidragsytere til å få rydda veldig mye av øyene og området jeg er glad i her på Sunnmøre. Vi har hatt samarbeid i mange år, så det blir artig å gjøre noe sammen.
Under og over vann
— Det er supert at de vil ro for oss, sier Fiskarstrand.
Hun driver Plastfritt hav med omsøkte midler.
— Vi har fått noen penger fra Kavli-fondet og har ny søknad inne hos Handelens Miljøfond (HMF). Problemet er at vi hele tiden må søke på nye prosjektmidler. Vi vet aldri hvor mye penger vi får, forklarer Fiskarstrand.
Plastfritt hav organiserer aksjoner, der elever har med foreldre ut på rydding. I tillegg er åtte frivillige ryddere i aksjon gjennom hele året.
— I disse dager har vi blant annet to som rydder og organiserer seg både med traktor og båt ute på Vigra. De er selvgående og leverer søpla i kontaineren vår. I går leverte de 19 sekker marint søppel.
Søppel er det nok av, og rydderne får betalt per dag fra Plastfritt Hav.
— Jeg håper Helset ror inn masse for oss, så vi får ryddet i fellesskap. Det er en fin kombo når han rydder under vann og vi rydder over. Da får vi en ren kommune, sier Fiskarstrand og legger til:
— Det er ekstra artig at de skal ut og ro akkurat nå når hele tribunene sitter og ror under VM!
Vil lage lokal ståhei
Plastfritt Hav blir en av samarbeidspartnerne når ekspedisjonen kommer til Ålesund midt i august.
— Da skal vi arrangere felles aksjon og lage litt ståhei i Ålesund, lover Helseth.
Men det er helt andre grunner til at han gleder seg til stoppen.
— Det blir et kjærkommet gjensyn med Storm og Monika. Det gleder jeg meg til!
Helseth ser bort på Monika og sønnen. Monika smiler.
— Den pausen kommer til å være sårt tiltrengt. Og det blir hardt å dra videre. Da blir det nok en avveining mellom framdrift og bli hjemme lengst mulig, tror Helseth.
Støtte av samboeren
Han får likevel støtte av samboer Monika Overdevest.
— Jeg traff Martin når han rodde aktivt, så jeg er vant å komme i andre rekke.
Hun ler, og ser bort på samboeren.
— Men jeg synes jo det er tøft at han gjør det. Jeg har innfunnet meg med at Martin drar. Mange er alenemor på heltid, da må jeg klare det i seks uker, smiler hun.
Paret smiler til hverandre.
— Vi vet jo at folk har klart det før. For eksempel er det mange som jobber på sjøen og er borte i flere uker. Heldigvis vet jeg at foreldrene våre stiller opp for å hjelpe Monika. Og om det skjærer seg helt, avbryter jeg turen. Det er ikke verre enn det, sier Helseth.
Monika nikker.
Henter fram OL-krefter
— Martin har mange planer. Egentlig så jeg det komme. Men jeg gleder meg selvsagt til han kommer hjem. Og så kan jeg få frihet til å gjøre egne ting en annen gang, mener Overdevest.
Hun ser bort på samboeren.
— Det blir nok utfordrende å være hjemme, men også utfordrende å være borte.
Begge nikker. Etter turen skal de på familietur, mens Helseth holder kurs i fridykking flere steder i landet. Men først må roinga vel i havn.
— Jeg setter stor pris på at Monika lar meg gjennomføre turen, avslutter Helseth.
— Vi må hente fram OL-kreftene begge to. Det blir tøft til tider, men dette skal vi klare!