Meninger • 

Når noen ringer 113, er det alvor

Etter vedtak om svekket ambulanseberedskap i Møre og Romsdal ber fylkespolitikere helseministeren sikre et robust tilbud i hele fylket.

Publisert

Nylig besøkte helseministeren Møre og Romsdal. Fra hele fylket fikk han det samme tydelige budskapet, nemlig at forslag som svekker helsetilbudet og beredskapen i fylket vårt er ikke akseptable.

Det samme budskapet kom fra et samlet fylkesting, som vedtok at vi ikke kan akseptere en svekkelse av beredskapen i Møre og Romsdal.

Likevel ble ambulanseberedskapen vedtatt svekket dagen etter at helseministeren hadde reist tilbake til Oslo.

Dette skaper stor uro og fortvilelse blant innbyggerne.

Riskerer at hjelpen kommer senere

Et en-redder-tilbud er ikke det samme som en ambulanse. Det gir ikke den samme kapasiteten eller den samme tryggheten når alvorlige hendelser oppstår. På samme måte skaper heller ikke sammenslåing av ambulansestasjoner mer trygghet for innbyggerne.

Tvert imot risikerer vi at hjelpen kommer senere når avstandene øker og den lokale beredskapen svekkes.

Møre og Romsdal er et fylke med store avstander, krevende geografi og mange lokalsamfunn. Vi har også mye industri og arbeidsplasser hvor alvorlige ulykker kan skje.

Ambulanseberedskap er ikke et ekstra gode

I områdene som nå rammes finnes både store hjørnesteinsbedrifter og lokalsamfunn med betydelig avstand til sykehus. Når minuttene teller, må hjelpen være tilgjengelig. Det gjelder enten det dreier seg om sykdom, trafikkulykker eller arbeidsulykker.

Derfor er en desentralisert og robust ambulansetjeneste avgjørende. Innbyggerne må kunne stole på at de får rask og forsvarlig hjelp, uansett hvor i fylket de bor.

Ambulanseberedskap er ikke et ekstra gode. Det er en grunnleggende del av helsetjenesten og samfunnets beredskap.

Nå må helseministeren og regjeringen gripe inn. Innbyggerne i Møre og Romsdal fortjener trygghet for at hjelpen er der når de trenger den.

For når noen ringer 113, er det alvor.

Powered by Labrador CMS