sport

En kvinne i rød og svart står på tribunen med armene hevet på et stadion.
Annine Håskjold forteller om en magisk VM-opplevelse i Boston.

Magisk å få oppleve VM!

Annine Håskjold fra Ålesund reiste til USA for å oppleve VM-eventyret på nært hold. Det ble en magisk opplevelse. 

Publisert

— Opplevelsen var så stor. Det var bare helt magisk fra ende til annen!

Annine Håskjold prater ivrig.

— Det var magisk fra første minutt vi kom til Boston, forteller Håskjold entusiastisk.

Annine Håskjold smiler bredt. Hun har kommet hjem etter minneverdigedager under fotball-VM i USA. Sammen med samboeren Mike Birkelund opplevde hun VM-eventyret på nært hold.

— Jeg har alltid vært veldig glad i fotball, og vært på flere landslagskamper i utlandet. Men dette var noe helt eget.

Fire personer står sammen på en byplass om natten med opplyste bygninger i bakgrunnen.
Irakere - og andre fotballsupportere - ville gjerne ta bilder med ei blond dame i norsk fotballdrakt.

Fotballfeber i Boston

Paret begynte turen i New York, og reiste videre til Boston forrige mandag.

— Det var da hele festen begynte, forteller Håskjold.

Kvelden før landskampen mellom Norge og Irak, var 2000 norske fans samlet til underholdning og moro i et stort lokale.

— På selve kampdagen gikk vi tidlig ut og møttes i gatene. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Det var en helt spesiell atmosfære, beskriver Håskjold.

— Hele byen var byen full av fotballfans og det var fest fra morgen til kveld. De fra Irak var veldig positive til oss norske. Det føltes som om alle var glade i alle. Vi hadde ikke en eneste negativ opplevelse, forteller Håskjold.

De ble ofte spurt om å bli med på bilder.

— Mange ville ha bilde av ei blond dame i norsk fotballdrakt, ler Håskjold.

Ubeskrivelig stort

Selve stadion og anlegget rundt var ubeskrivelig stort.

— Det var et kjempestort anlegg med barer og restauranter. Vi kom litt tidlig, og satte oss ved et bord litt ut i gata. Der traff vi faktisk tre gutter med sunnmørsdialekt. Vi møtte også en kar fra Fosnavåg, som var bosatt i Vietnam. Men ellers traff vi ikke så mange andre sunnmøringer enn de vi hadde avtalt å treffe på forhånd. Alt var jo voldsomt stort, så det skal litt til å møte hverandre, sier Håskjold.

Stadion tok 65.000 mennesker, og det var så og si fullt. Det var bare noen få ledige plasser helt på toppen.

— Det er digert! Du får sug i magen når du kommer inn på stadion og kikker ned. Når så mange mennesker heier og hyler blir det helt spesielt, smiler Håskjold.

— Det blir en liten nedgradering med Color Line etter dette, sier hun og ler.

To smilende tilskuere i forgrunnen foran en tettpakket tribune med røde og hvite supportere.
Annine Håskjold møtte tilfeldigvis «ro-mannen» Ole Frøystad fra Leinøya.

Alle rodde

At det var god stemning under kampen, vet alle. For de som inne på stadion, var det helt spesielt.

— Det var veldig god stemning blant supporterne. Noen irakere som ikke hadde fått tak i billetter til sitt område. De satt midt i den norske sonen sammen med oss. Og når vi rodde, rodde de også, smiler Håskjold.

Tilfeldigvis satt også roingens opphavsmann i nærheten.

— Til slutt var det slik at nå vi startet å ro, heiv alle seg med. Det var veldig gøy, forteller Håskjold.

Fotballfolk

Håskjold og Birkelund har alltid vært opptatt av fotball. De satte klare for å booke flybilletter idet Norge var klare for VM.

— Flybillettene ble bestilt i november/desember. Men det ble ikke lett å få tak i billetter til kampen! Vi måtte bli godvenn med FIFA og stille oss på liste, forteller Håskjold.

Paret hadde veldig lyst å oppleve den første morske VM-kampen på 28 år. Det skulle vise seg å bli vanskelig. De sto lenge på venteliste, men til slutt fikk de tak i billetter.

— Det er et merkelig system. Alle tror man kan bare kjøpe billetter, men mange opplever at det har vært vanskelig å få tak i.

Kostbar ferie

Håskjold er glad de fikk tak i billetter fra FIFA.

— Originale billetter er mer enn dyrt nok. Og det blir enda dyrere om man må ut på svartebørsen!

Hele ferien ble en kostbar affære.

— Det ble en virkelig dyr ferie. Det var det for alle vi snakket med. Det blir ikke julegaver på ungene i år, sier Håskjold, og ler.

— Vi ble helt "Blown away" over priser på hotell, mat, transport til stadion og alt. Alt ble skrudd i været så det holder, og da vi dro eksploderte pris-nivået enda mer.

En gruppe norske supportere står foran et stadionområde med banner, flagg og rødt Norge-skilt.
Sunnmøringene Amelia Ree Skodjevåg, Tobias Pedersen Schrøder, Hilde Schrøder, Eystein Christiansen, Mike Birkelund og Annine Håskjold feiret VM sammen.

Senegal - Norge

De ville gjerne blitt igjen lengre for å se Senegal-kampen, men fant ut at det ble for dyrt.

— Da hadde det i alle fall ikke blitt julegaver på ungene, ler Håskjold.

Om man i tillegg må på svartebørsen for å få tak i kamp-billetter, må man punge ut med mye.

— Flere kommende kamper er utsolgt. Norge – Senegal var utsolgt allerede når vi var der. Det samme var Frankrike – Norge, som rager høyest på listen for mange.

— De som har billetter til den kampen, selger veldig dyrt, forteller Håskjold.

Hun tror det ville vært verdt pengene å bli i USA lengre, men er glad for alt de fikk med seg.

— Jeg føler meg veldig heldig som har fått være med på noe sånt! Det var en opplevelse for livet, det kan man trygt si!

Vennegjengen fra Sunnmøre fikk fantastiske VM-opplevelser sammen. Men Norge - Senegal skal de se hjemmefra. Mandag stiller Håskjold i fotballdrakt på Dirty Nelly.


Powered by Labrador CMS