kultur
1500 besøkte thaimatfestivalen i Spjelkavik
Thailandsk vær uteble, men mange kom likevel for å oppleve et drypp av Thailandsk mat og kultur i helga. Neste år utvider festivalen med flere tilbud.
På tross av vått vestlandsvær, tok rundt 1500 besøkende turen til Spjelkavika og Thaimatfestival i helga.
Primus motor Nittaya Albertsen fra Aroy ønsket velkommen sammen med konferansier Lin Marie Norberg Jacobsen.
— Det er veldig kjekt å bringe kulturer sammen, og by på smaker nordmenn vanligvis ikke har tilgang til, sa Albertsen fra scenen.
Danseinnslag med både norsk og thailandsk stil, satte stemning til arrangementet.
Thailandsk dans i tradisjonelle kostymer ble avløst av kul dans med gutta Johannes Deumic Gokskøyr og Zachary Owen Myers. Senere fikk publikum høre sang av Caroline Brungot Marstrander, mens vesle Victoria Ulvestad sjarmerte publikum med dans.
Beste plassen
— Dette er den beste plassen vi har vært på, sier Ingvar Dromnes i Wasana catering fra Sarpsborg.
De har stått på stand i Stockholm, Örebro, Hamburg og Oslo før de kom til Spjelkavik.
— Andre plasser er det fullt opp og mye mas. Her er det bare kos!
Mange stimlet rundt den fargerike standen for å kjøpe smakfull mat og drikker i fancy farger.
Nye smaker
Jan Egil Arnestad fra Langevågen gjestet festivalen sammen med kona Parichart og barna Marek og Malene.
— Kona mi er fra Thailand. Nå er hun rundt på bodene for å finne godbiter det vanligvis ikke er så lett å få tak i, smiler Arnestad.
— Det er så mange gode smaker fra Thailand, det er flott at nordmenn får oppleve dette, sier Rakbjørg fra Emblem.
Han har også kone fra Thailand, og vandrer rundt sammen med døtrene Julie og Michelle for å se hva som finnes i bodene.
— Det er veldig kjekt at så mange har kommet for å besøke festivalen. Jeg håper de fortsetter med dette!
— Veldig kult å ha en slik festival så nært, mener Ronja Masdal.
Sammen med Lasse Lande, var hun godt utstyrt med paraply.
— Det er både koselig og god mat, så vi håper dette blir en årviss festival, legger Lande til.
Tradisjoner
Thaimatfestivalen ble arrangert i Spjelkavik for første gang i fjor, etter initiativ fra Nittaya Albertsen og Piyawan Ulvestad ved Aroy i Spjelkavik.
Albertsen lover at det blir festival, også til neste år. Da skal de være mer tydelige på annonsering så publikum vet hva som skjer av aktiviteter.
— I år hadde de både sekkeløp, besøk av tradisjonell thailandsk munk og andre aktiviteter. Det var populært for de som var her, men jeg tror det var mange som ikke fikk det med seg, sier Albertsen.
1500 innom for matt
Rundt 1500 mennesker besøkte årets festival. Været gjorde sitt til at mange bare var innom og kjøpte mat for å ta med hjem. Neste år vil festivalen holde lengre på publikum.
— Været har mye å si. Besøkende oppholdt seg lengre på festivalen i fjor, da været var bedre. I år plaskregnet det da festivalen startet, ler Albertsen.
Uansett vær, blir det flere fristelser enn thailandsk mat og kultur neste år.
— Vi har allerede fått bookinger fra folk som vil ha stand her. Det nye neste år, er at det blir flere typer boder og stands. I tillegg til thaimat, blir det mye annet spennende. Bare vent å se, smiler Albertsen.
Se rikholdig bildeserie fra helgen her: