sport

Tre supportere jubler på tribunen foran en fullsatt fotballstadion.
Borge Amdam, Stein Arild Orø, John Trygve Bratland (bak) og Kenneth Sætre avsluttet fotballferien med jubelkamp.

20 år med fotballturer – nå fikk de oppleve Norges VM-bragd på nært hold

Fire fotballvenner fra Ålesund avsluttet USA-turen med Norge-seier mot Senegal etter 20 år med faste fotballreiser sammen.

Publisert

I 20 år har de fire karene fra Ålesund dratt på fotballferier sammen. Nå er de på VM, og mandag kveld var de selvsagt på kamp.

— Nå er seieren i boks, og det var fantastisk stemning! Vi er glade for at avansement er sikret, nå kan vi reise hjem.

Borge Amdam melder oss på Messenger. Stemmen er oppbrukt, så nå må alt gå via tekst. Sammen med John Trygve Bratland, Stein Orø og Kenneth Sætre fikk han en fantastisk avslutning på USA-reisen.

Tre norske supportere sitter tett sammen på en stadion og jubler med rødt og blått ansiktsmaling.
Jubel etter mål mot Senegal.

Magisk kveld

— Det var en elektrisk og magisk kveld med 81.000 tilskuere i feststemning. Vi totalt overkjørte Senegal, men det ble noen spennende minutter etter de scoret siste målet sitt, forteller Amdam, selvutnevnt presseansvarlig for kompisgjengen.

Han er sliten, men lykkelig.

— Jeg har jublet så stemmen er oppbrukt. Og jeg har aldri klemt så mange fremmede, glade nordmenn i god stemning før!

Varsler om dårlig vær, førte til fare-meldinger fra amerikanske myndigheter.

— Vi fikk noen varsler fra myndighetene både før og etter kampen. Regnet kom idet kampen var over, men ingen lyn. Det var er et normalt regnvær for en sunnmøring, mener Amdam.

Gjengen er fortsatt i USA, men setter seg straks på flyet hjemover.

20 år med fotballferier

Det er ikke første gang de er på fotballferie sammen. Heller ikke siste.

— Vi har reist mye opp gjennom tidene og har fått med oss en god del, forteller Amdam.

Fotballferiene startet i 2006, da tre av de fire var på tur sammen. I 2008 ble det ny fotballtur, og to år etter ble fjerdemann med.

— Siden da har vi hatt sparekasse og reist på tur sammen, forteller Amdam.

Manchester United

De fire er fans av Manchester United. Mange av turene har dermed gått til England og Manchester. Men de har også reist til mer eksotiske steder.

Gjengen har blant annet fått med seg VM i Tyskland i 2006, EM Østerrike/Sveits 08 og VM i Frankrike 2016.

— I 2018 var vi i Moskva. Det er litt rart å tenke på. Slik verdenssituasjonen er nå, er det ganske utrolig at vi har vært der. Vi så to kamper, Island- Argentina og Mexico- Tyskland, og hadde en kjempefin opplevelse, forteller Amdam.

Fire menn står sammen foran en fullsatt fotballarena med grønt gress og tribuner i bakgrunnen.
Straks klar for Mexico mot Tyskland juni 2018.

Mest fotball på tur

De fire er ikke ofte å se på kamp hjemme i Norge.

— Det er fint lite. Vi holder med AAFK og kan gå på enkeltkamper. Men turene er noe annet. Dette er noe vi planlegger og samles om.

Vanligvis reiser gjengen på fotballtur omtrent en gang i året.

— Vi setter av penger på en pott. Det forplikter litt. Da må man liksom få det til.

VM-priser

Etter koronaen ble potten litt større enn vanlig. Det kommer godt med når man skal på VM.

— Vi planla fire kamper her borte. Og det koster litt under 5000kr per kamp-billett, forteller Amdam.

Gjengen bestilte billetter via FIFA.

— Man må bare knipe igjen øynene og betale det de skal ha, ler Amdam.

— Det er verdt det. Selvfølgelig! VM er et minne for livet. Amerikanerne går også mann av huse for å få med seg dette, har vi inntrykk av.

Jack-pot på billetter

Gjengen bestemte seg tidlig for å dra til USA.

— VM skulle vi ha med oss. Vi hadde store forhåpninger for at Norge skulle bli med, og vi traff Jack-pot!

De bestilte flybilletter lenge før Norge var kvalifisert.

— Vi var ikke klar over at vi kom til å være så ufattelig heldige med billettene, forteller Amdam.

Gjengen hadde nemlig bestilt billetter til New York.

— Vi landet midt i der Norge skal spille kampene sine. Det var bare å leie seg bil og cruise nordover, forteller Amdam.

De fire bodde først i Providence.

— Det er en litt mindre by. Det ligger utenfor Boston, men i nærheten av stadion, forteller Amdam.

Elektrisk Norge - Irak

Karene fikk med seg Skottland – Haiti, før de så Norge – Irak.

— Supporter-treffet i Boston dagen før kampen, var meget bra. Selve kampen og stemningen rundt stadion før og under kampen, var helt elektrisk. Under første målet var det over 110 desibel på stadion!

— Det var helt uforglemmelig, forteller Amdam.

Etter norgeskampen kjørte de videre nordover via Philadelphia for å se Brazil – Haiti. Siste etappe gikk til New York og gårsdagens kamp.

— Turen har vært helt fantastisk og avslutningen kunne ikke vært bedre, slår Amdam fast.

Nå hviler de seg fram til fredagens kamp mellom Norge og Frankrike. Men den skal de se hjemme i Ålesund.


Powered by Labrador CMS