samfunn
– Det uler fra alarmen, men det finnes løsninger
Ledere på Nordvestlandet ber om stabile rammevilkår og sterkere vern av norske verft i arbeidet med ny maritim strategi.
Ledere fra hele den maritime næringen på Nordvestlandet samlet seg denne uken til innspillsmøte med fiskeri- og havministeren i forbindelse med regjeringens arbeid med en ny maritim strategi.
Ifølge en artikkel publisert av Maritimt Forum er budskapet tydelig: Vestlandets maritime næring har store muligheter, men flere forhold truer utviklingen.
– Vi er redde vi har kontrahert vår siste norskbygde båt, sa daglig leder Lars Conradi Andersen i Rem Offshore.
Flere pekte på at norske verft møter stadig tøffere konkurranse fra utlandet, særlig fra Kina, og advarte mot konsekvensene dette kan få for hele den maritime verdikjeden.
Advarer mot politiske skifter
Maritimt Forum Nordvests daglige leder, Elise Fiske, understreker at næringen handler om langt mer enn enkeltbedrifter.
– Det var kanskje mitt viktigste poeng ovenfor Fiskeri- og havministeren; hun snakker ikke isolert sett med bedriftsledere rundt dette bordet, hun snakker med samfunnsbyggere. Det er slik det henger sammen, og det er derfor maritim politikk er mye mer enn isolert sett næringspolitikk, uttaler Fiske på Maritimt Forums nettsider.
Deltakerne etterlyste mer langsiktige og forutsigbare rammevilkår, og advarte mot politiske skifter som kan skape usikkerhet for investeringer og arbeidsplasser.
Skal samle innspill fra hele kysten
Fiskeri ble også løftet fram som en viktig drivkraft for maritim industri. Flere mente at fiskeripolitikk må ses i sammenheng med utviklingen av verft, teknologi og kystsamfunn.
Sikkerhet og beredskap var et annet sentralt tema. Blant innspillene var et ønske om at norske verft skal defineres som kritisk infrastruktur, og at staten i større grad bør prioritere norske verft ved offentlige anbud.
Maritimt Forum skal nå samle innspill fra næringen langs hele kysten før arbeidet med den nye maritime strategien fortsetter.
– Vi skal arrangere flere innspillsmøter for Fiskeri- og havministeren langs kysten, samtidig som vi skal samle sammen innspillene fra medlemsbedriftene våre, uttaler daglig leder i Maritimt Forum, Fride Solbakken.