samfunn
Krever tiltak på Ellingsøya
Ellingsøy kommunedelsutvalg ber kommunen prioritere fem tiltak for tryggere skoleveier, kryssinger og busstopp i ny trafikksikkerhetsplan.
Ellingsøy kommunedelsutvalg har pekt ut fem områder de mener bør prioriteres i arbeidet med Ålesund kommunes nye trafikksikkerhetsplan.
I et innspill til kommunen trekker utvalget frem flere steder på Ellingsøya hvor de mener det er behov for tiltak for å bedre sikkerheten for myke trafikanter, skoleelever og kollektivbrukere.
– Flere trafikkområder på Ellingsøya har dokumenterte mangler knyttet til trafikksikkerhet, særlig for myke trafikanter og skoleelever, heter det i vedtaket.
Utvalget peker spesielt på manglende og utrygge krysningspunkter, svak tilrettelegging ved kollektivknutepunkt og høy hastighet kombinert med dårlig oversikt som felles utfordringer.
Disse områdene trekkes frem
Kommunedelsutvalget ønsker at følgende områder blir prioritert:
Ellingsøy ungdomsskole – avkjørselen mellom Ellingsøyvegen og Skjønbergvegen
Utvalget mener krysset må sikres bedre for elever og andre som krysser veien fra busstoppet. Området brukes også av besøkende til badeplass, sandvolleyballbane og friluftsområder.
Hovlia øst og vest
Her ønsker utvalget etablering av busstopp for busser fra byen, samt tiltak som gjør det tryggere å krysse veien.
Slotsvika ved avkjørselen til Leiteneset
Utvalget mener det bør etableres en trygg overgang mellom busstoppene.
Bjørgekrysset
Kommunedelsutvalget ønsker bedre løsninger for trygg kryssing av veien.
Brendehaugen
Her etterlyses tiltak som gjør det tryggere å komme seg mellom busstoppene og boligområdet langs veien, som har 80-sone.
Bekymret for økt trafikk
Utvalget peker samtidig på at trafikkmengden på Ellingsøya har økt etter etableringen av bomringene.
I innspillet beskrives Ellingsøya som en viktig innfartsåre både til Giske kommune og Ålesund lufthavn Vigra.
Kommunedelsutvalget ber derfor også om at Taftesundbrua blir vurdert særskilt med tanke på kapasitet og dimensjonering opp mot dagens trafikkmengde.
Innspillet ble vedtatt enstemmig av kommunedelsutvalget og sendes nå videre som del av arbeidet med kommunens nye trafikksikkerhetsplan.